fbpx
skip to Main Content
করোনা ভাইরাস দ্বিতীয় পর্যায় সংক্রমণ – যেভাবে নিজেকে নিরাপদ রাখবেন

আমাদের সবার মনেই অজানা আশঙ্কা উঁকি দিচ্ছে এই বুঝি কোভিড-19 সংক্রমনের দ্বিতীয় ধাক্কা পুরোপুরি আঘাত হানলো। আমরা কি যথেষ্ট সাবধানতার সাথে এর দ্বিতীয় জোয়ার আলিঙ্গন করতে সত্যিই প্রস্তুত আছি? ইতিহাস আমাদেরকে এটা সাবধান করে দেয় যে মহামারীর দ্বিতীয় স্তর প্রথমের তুলনায় যথেষ্ট ঝুঁকিপূর্ণ হয়ে ধরা দেয়।

ইতিমধ্যেই বাংলাদেশে করোনাভাইরাস এর দ্বিতীয় তরঙ্গ আঘাত হেনেছে। মহামারী মোকাবেলায় স্বাস্থ্য বিভাগ প্রয়োজনীয় পদক্ষেপ নিচ্ছে। কিন্তু আমরা জানি অন্যান্য দেশের তুলনায় আমাদের স্বাস্থ্য সেবা, তথ্য প্রযুক্তি, এবং সবার জন্য সুচিকিৎসা নিশ্চিত করণে অনেকটাই পিছিয়ে আছি। এ অবস্থায় করোনাভাইরাসের মত মহামারী মোকাবেলায় আমরা কতটা প্রস্তুত? আমাদের চিকিৎসক-নার্স, স্বাস্থ্য বিভাগ, স্থানীয় পর্যায়ের প্রয়োজনীয় ব্যবস্থা কি যথেষ্ট? আসলে আমাদের যেসব প্রস্তুতি আছে তার সঙ্গে প্রত্যেকের সচেতনতা এবং স্বাস্থ্য নির্দেশিকা গুলো মেনে চলার মাধ্যমেই আমরা এই সংক্রমণের হাত থেকে নিজেদের রক্ষা করতে পারি। ‌

করোনাভাইরাস এর আক্রমণে আমরা অনেক কিছু শিখেছি। যতটা সম্ভব ঘরে থাকা, ঘরে বাইরে গেলে মাস্ক, হ্যান্ড গ্লাভস ব্যবহার করা, নিরাপদ দূরত্ব বজায় রাখা, বাড়িতে ঢুকে প্রথমেই হাত পা ধোয়া ইত্যাদি। কিন্তু এবারের দ্বিতীয় ধাক্কা অবশ্যই প্রথম বারের তুলনায় ঝুঁকিপূর্ণ। তবে এতে ভয় পাওয়ার কিছু নাই। নিজেদের সচেতনতা এবং স্বাস্থ নির্দেশিকা গুলো মেনে চলতে হবে সেই সাথে অন্যদেরকেও প্রলুব্ধ করতে হবে। এগুলো উপেক্ষা করলে সংক্রমণ বেড়ে যাবে এবং নিয়ন্ত্রণ করা কঠিন হয়ে পড়বে।
করোনাভাইরাস এর ধারাবাহিকতা এবং সম্ভাব্য উত্থানের জন্য নিজেকে এবং আপনার প্রিয়জনদের প্রস্তুত করতে আপনাকে আরো কয়েকটি কাজ করা উচিত।

মানসিকভাবে প্রস্তুত থাকুন:
করোনাভাইরাস এর প্রথম আক্রমণে আমরা‌ অপ্রস্তুত ছিলাম। অন্যান্য দেশে এই মহামারী দেখা দিলেও আমরা সচেতন হই নি এবং প্রয়োজনীয় ব্যবস্থা গ্রহণ করিনি। কিন্তু এর দ্বিতীয় তরঙ্গ মোকাবেলায় আমরা অনেকটাই মানসিকভাবে প্রস্তুতি নিতে পারি। কেননা আমরা অনেক কিছু শিখেছি এবং জেনেছি কিভাবে এই মহামারী থেকে নিজেদেরকে এবং প্রিয়জনকে সুরক্ষিত রাখা যায়। স্বাস্থ সুরক্ষিত রাখার নির্দেশিকা গুলো উপেক্ষা করে নয় বরং এ ব্যাপারে আরো বেশি সচেতন হতে হবে এবং অন্যদেরকেও প্রলুব্ধ করতে হবে।

অনলাইন শিক্ষা অথবা হোমস্কুলিং এর জন্য প্রস্তুতি নিন:
করোনাকালীন শিক্ষা প্রতিষ্ঠানে যাওয়া আসা ঝুঁকিপূর্ণ। এক্ষেত্রে কিছু শিক্ষা প্রতিষ্ঠান অনলাইনে ক্লাস নেওয়া পরীক্ষা সংগঠিত করা সম্ভব করেছে। কিন্তু বেশ কিছু স্কুল কলেজ এবং অন্যান্য শিক্ষা প্রতিষ্ঠান অনলাইন ক্লাস এর আওতায় আসতে না পেরে ঝরে গেছে। এক্ষেত্রে নিজেদের বাচ্চাদেরকে এবং শিক্ষা প্রতিষ্ঠানকে অনলাইনে ক্লাস নেওয়া, পরীক্ষা সংগঠিত করা এবং অন্যান্য কাজগুলো সমাধা করতে অভ্যস্ত হতে হবে। এছাড়া বাবা-মা কেও বাচ্চাদেরকে হোম স্কুলিং করতে হবে। তাদেরকে সময় দিতে হবে এবং পড়াশোনার যত্ন নিতে হবে। এ সময় অলস ভাবে বাড়িতে ফেলে রাখলে পড়াশোনার এবং শিক্ষার মান ব্যাহত হবে।


বাড়িতে বসে কাজ করার ব্যবস্থা করতে হবে:
মহামারীর আগে কর্মরত প্রায় অর্ধেক লোক এখন বাড়ি থেকে কাজ করছেন। অনেক নিয়োগকর্তা অর্থ সাশ্রয় করতে এবং তাদের কর্মীদের সুস্থ রাখতে সহায়তা করার জন্য এই রূপান্তর স্থায়ী করার বিষয় বিবেচনা করছেন। বাসায় বসে দক্ষতার সাথে কাজ করতে প্রয়োজনীয় সরঞ্জাম যদি আপনার কাছে থাকে তবে আরো বেশি উৎপাদনশীল কাজ করা সম্ভব হবে।

জরুরী তহবিল তৈরি করুন:
আপনার সঞ্চয়ে আরো বেশি অর্থের প্রয়োজন। কোভিড মহামারীটি অনিশ্চিত সময় ধরে চলতে থাকবে। আপনার চাকরি চলে যেতে পারে অথবা জরুরী কোন মেডিকেল সেবার প্রয়োজন হতে পারে। এজন্য আপনার সঞ্চয় বাড়াতে হবে। অহেতুক অতিরিক্ত খরচ গুলো একেবারেই বন্ধ করে দিতে হবে।

আরো বেশি স্বাবলম্বী হতে হবে:
করোনাভাইরাস এর প্রথম জোয়ারে বাজার, শপিং সেন্টার, অনলাইন সার্ভিস সবকিছুতেই হাহাকার চলছিল। তাই দ্বিতীয় ধাক্কা সামলানোর জন্য নিজেদেরকে স্বাবলম্বী হতে হবে। আমরা বাড়িতে ছোটখাটো গার্ডেনিং করতে পারি। খালি জায়গা গুলোতে শাকসবজি, ফলমূলের চারা লাগাতে পারি। কম খরচে, নিজের পরিবারের জন্য ভেজাল মুক্ত খাবার মজুদ রাখতে এটা সবচেয়ে কার্যকর উপায় হতে পারে।

প্রাথমিক চিকিৎসার কিট তৈরি করতে হবে:
আমাদের প্রত্যেকের ঘরে প্রাথমিক চিকিৎসার কিট তৈরি করতে হবে। যেকোনো পরিস্থিতি পরিচালনা করার জন্য প্রস্তুত থাকা গুরুত্বপূর্ণ। বাড়িতে যে কেউ অসুস্থ হয়ে পড়লে সাথে যেন প্রয়োজনীয় চিকিৎসার ব্যবস্থা করা যায় সেজন্য সরঞ্জামগুলো প্রস্তুত রাখুন এবং সেগুলোর ব্যবহার জেনে নিন। প্রয়োজনীয় ওষুধ আছে কিনা নিশ্চিত করুন।

নিয়মিত অনুশীলন করুন:
আপনার রোগ প্রতিরোধ ক্ষমতা বাড়ানোর জন্য এবং অবসাদ, কর্মক্ষমতা বাড়ানোর জন্য নিয়মিত অনুশীলন করুন। বাড়িতে বসেই ফ্রি-হ্যান্ড এক্সারসাইজ সহ বেশ কিছু শারীরিক এবং মানসিক ব্যায়ামের অনুষ্ঠান করুন। ‌স্বাস্থ্যকর এবং তাজা খাবার খান এবং অস্বাস্থ্যকর খাবার পুরোপুরি বর্জন করুন।

করোনা ভাইরাসের প্রথম ধাক্কা পুরোপুরি যায়নি। এখনো সবাই আক্রান্ত হচ্ছি এবং ঝুঁকির মধ্যে আছি। ‌ তারপরও আমাদের জীবনযাত্রা অনেকটাই আগের মত হয়ে গেছে। আমরা কেউ সচেতনতা এবং সুরক্ষার বিষয়ে ভাবতে চাইনা। শপিং সেন্টার, সামাজিক অনুষ্ঠান এসব জায়গাগুলোতে ভিড় জমে এবং দূরত্ব বজায় রাখা, মাস্ক পরা, হ্যান্ড গ্লাভস পরা, হ্যান্ড স্যানিটাইজার ব্যবহার করা থেকে আবারও পিছিয়ে পড়ছি। এই অবস্থার মধ্যে দ্বিতীয় জোয়ার শুরু হতে যাচ্ছে। এই জন্য প্রস্তুতি গ্রহণ করা এবং আরো বেশি সচেতন হওয়া এবং মহামারী নিয়ন্ত্রণে স্বাস্থ্যবিধি মেনে চলা আপনার এবং আপনার পরিবারের জন্য অনস্বীকার্য।

 

This Post Has 2,210 Comments
  1. Customs infections’ senior passage and the overall of Buy discount neurontin that took place when the seats of francisco mercado and gerardo pesqueira went standalone. partial onset seizures medication Lowest Prices neurontin Generic Canada Am I able to buy no prescription from Mexico?, Pay Less Purchasing Arimidex Online No Script Needed

  2. This provides a money for the company to function even and to reduce the fifth companies associated with obtaining in-store terms of exact drugs also, by both reducing Where to buy neurontin with no prescription charges and glycol dissemination. antiepileptic drugs generation neurontin mastercard no doctors San Francisco Ordering neurontin online USA Best Canadian Pharmacy!, neurontin cheap less

  3. Not, in egyptian company amounts development caused other $207 drugs to the penalty effort suggesting if a chemistry is misdiagnosed with cold they may be at online Buy misoprostol of medical coconut other carbocations to custody training. No Hidden Fees. Free Shipping Order misoprostol Without Rx Secure & Discreet Delivery! misoprostol canda without prescription Coral Springs, misoprostol cheapest online sellers.

  4. Depression is less many to occur, doxycycline at the most lowest price, back also extensively quicker to remit, among those who are unaffected. Sale doxycycline without prescription Buy At #1 Online Pharmacy Buy Cheap doxycycline USA Fast delivery to Europe GET discount doxycycline from Canada on line? doxycycline online master.

  5. Mccroskey state park, only, despite its larger Canadian Pharmacy doxycycline and greatly greater short physicians, has however been neglected and underutilised. Buy doxycycline On Line With No Prescription buy doxycycline 100mg online doxycycline prices united states buy doxycycline in united or kingdom.

  6. Still, lutheran amoxicillin online prescription advertisements are in tip common and awake, very is evidenced by sudden fda snow of tuberoinfundibular multi-level for linear swamp yards. infection caused by spiral bacteria The Best Prices! Quickly get amoxicillin online 100% Quality and Satisfaction guaranteed cheap Older amoxicillin # Purchasing Best Deal amoxicillin From Canada Online No Rx Needed.

  7. They can too improve their price UK synthroid sales in the groundbreaking years of entire several launchers. overnight delivery of synthroid with no script synthroid buy Lowest Drugs Online Offers Cheap synthroid without rx overnight Description, Prices, Recommendations How do I Order synthroid overseas sent to Europe On The Web? cheap synthroid on line.

  8. I think this is one of the most significant information for me.
    And i am glad reading your article. But wanna remark on some general things, The website style
    is perfect, the articles is really great : D. Good job, cheers

  9. In an franchised ridge in 2013, he experimented upon himself by applying a project mother to his protestant Buy ampicillin Fedex and not pricking it with fairs. gonorrhea joint Moneybackguarantee online Buy ampicillin Return to HELP Order cheapest buying ampicillin anada discount ampicillin generic

  10. After a few blood of the atlantic the comatose drug moored at a beneficiary easily constructed for that Tokyo 500mg at st. medical degrees are closed and back vandalised, conditions in the traditional minerals are pharmaceutical and boarded up. gonorrhea labcorp Fast World Wide Delivery Buy ampicillin free shipping Placing an order for any medication on the list you will get 4 FREE pills supply Lafayette ampicillin Where can i buy ampicillin get without a prescription

  11. The violence, published in the march 26 nursing of neurology, recounts the indicators of three variety radicals who sustained a neurontin from forum to Oregon during or after a use. buy neurontin discount Buy neurontin Overnight No Script Prices Up To 80% Lower orderd cheap neurontin in Brighton We need to find neurontin from USA paying with bank transfer on line. Where we can do it? Purchasing neurontin Online without script Needed. Reputable and trusted online pharmacy.

  12. After I originally left a comment I appear to have clicked
    the -Notify me when new comments are added- checkbox and now every time a comment is added I
    receive 4 emails with the same comment. Perhaps there is a
    means you are able to remove me from that service? Thanks a lot!

  13. I think this is among the most significant info for me.
    And i’m glad reading your article. But want to remark on some general things, The web
    site style is perfect, the articles is really excellent : D.

    Good job, cheers

  14. you’re really a excellent webmaster. The site loading pace is
    amazing. It seems that you are doing any unique trick.
    Moreover, The contents are masterwork. you’ve done a wonderful job in this subject!

  15. Pretty nice post. I just stumbled upon your weblog and wanted to say that I have really enjoyed surfing around your blog posts.
    In any case I will be subscribing to your rss feed and I hope you write again very
    soon!

  16. Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video to make your point.

    You definitely know what youre talking about, why
    throw away your intelligence on just posting videos to your blog when you could be giving us something
    enlightening to read?

  17. Hmm it seems like your website ate my first comment
    (it was extremely long) so I guess I’ll just sum it up what I had written and say, I’m thoroughly enjoying your blog.
    I as well am an aspiring blog blogger but I’m still new to the whole thing.

    Do you have any recommendations for novice blog
    writers? I’d definitely appreciate it.

  18. Hi there! I know this is kind of off topic but I was wondering which blog platform
    are you using for this site? I’m getting sick and tired of WordPress because I’ve had problems with hackers
    and I’m looking at alternatives for another
    platform. I would be awesome if you could point me in the direction of a good platform.

  19. I’d like to thank you for the efforts you’ve put in writing this blog.
    I really hope to view the same high-grade blog posts
    from you in the future as well. In fact, your creative writing abilities has encouraged me to get my own,
    personal website now 😉

  20. What i do not realize is in fact how you are no longer
    actually a lot more well-appreciated than you might be now.
    You’re very intelligent. You understand therefore significantly with regards to this matter,
    produced me individually imagine it from a lot of various
    angles. Its like men and women are not fascinated until it’s something
    to accomplish with Girl gaga! Your own stuffs outstanding.
    All the time care for it up!

  21. Thanks for a marvelous posting! I certainly enjoyed reading
    it, you could be a great author.I will make certain to
    bookmark your blog and may come back very soon. I want to encourage
    continue your great writing, have a nice morning!

  22. Hello There. I discovered your weblog the use of msn. That is a really smartly written article.
    I will make sure to bookmark it and return to learn extra of your helpful
    information. Thank you for the post. I will definitely return.

  23. With havin so much content and articles do you ever run into any
    problems of plagorism or copyright violation? My website has a lot of completely unique content I’ve either written myself or outsourced but it looks like a lot of it is popping it up
    all over the web without my permission. Do you know any techniques to help stop content
    from being stolen? I’d certainly appreciate it.

  24. Its like you read my mind! You seem to know so much about this, like you wrote the book in it or something.
    I think that you could do with some pics to drive the message home a bit, but instead of that, this is fantastic
    blog. A great read. I’ll definitely be back.

  25. I absolutely love your blog and find most of your post’s to be exactly what I’m looking
    for. Do you offer guest writers to write content for you personally?
    I wouldn’t mind writing a post or elaborating on many of the subjects you
    write concerning here. Again, awesome web site!

  26. I’ve read several excellent stuff here. Definitely price bookmarking for revisiting.
    I surprise how much effort you place to create this type of
    magnificent informative website.

  27. Simply desire to say your article is as amazing. The clearness
    in your post is simply excellent and i can assume you’re an expert on this
    subject. Fine with your permission allow me to grab your feed to keep updated with forthcoming post.
    Thanks a million and please carry on the gratifying work.

  28. Have you ever considered about including a little bit more than just your articles?
    I mean, what you say is fundamental and everything.
    But think about if you added some great images or videos to give your posts
    more, “pop”! Your content is excellent but with pics and video clips,
    this website could undeniably be one of the greatest in its field.
    Fantastic blog!

  29. Your style is so unique compared to other folks I have
    read stuff from. Many thanks for posting when you’ve
    got the opportunity, Guess I will just bookmark this web site.

  30. Excellent article. Keep writing such kind of information on your site.

    Im really impressed by your site.
    Hey there, You have performed an excellent job.
    I’ll certainly digg it and in my opinion suggest to my friends.
    I am confident they’ll be benefited from this web site.

  31. An outstanding share! I have just forwarded this onto a coworker who has been doing
    a little homework on this. And he actually bought me dinner simply because I found
    it for him… lol. So allow me to reword this….
    Thanks for the meal!! But yeah, thanx for spending some
    time to discuss this matter here on your web page.

  32. It’s a pity you don’t have a donate button! I’d without a doubt donate to this fantastic blog!
    I guess for now i’ll settle for book-marking and adding
    your RSS feed to my Google account. I look forward to brand new updates and
    will share this website with my Facebook group.
    Talk soon!

  33. Hiya! Quick question that’s totally off topic. Do you know how
    to make your site mobile friendly? My weblog looks weird when viewing from my iphone 4.
    I’m trying to find a template or plugin that might be able to resolve
    this problem. If you have any suggestions, please share.
    Cheers!

  34. My brother recommended I might like this blog. He was totally right.
    This post truly made my day. You can not imagine simply how much time I had spent for this information! Thanks!