fbpx
skip to Main Content
প্রসব পরবর্তী পরিবর্তন

প্রথম সন্তান জন্ম নেয়ার সাথে সাথে আরও একটা অস্তিত্বের জন্ম হয়। আর সেটা হলো একজন মায়ের জন্ম হয়। প্রথম সন্তান মানে স্বপ্ন। তবে জানেন তো যেই কারখানায় যত অসাধারণ জিনিস উৎপাদিত হয়, সেই জায়গা সব চেয়ে বেশি এলোমেলো আর ধ্বংসযজ্ঞ সৃষ্টি হয়। পিকচার পারফেক্ট জিনিসের পেছনেও বেশ কিছু সেটব্যাকস থাকে।

আর পৃথিবীর বুকে একটি নতুন প্রাণ নিয়ে আসবার কারখানা একজন নারী, একজন মা। নয় মাস গর্ভধারণের পুরো প্রক্রিয়ার শেষে যখন নতুন মেহমান চলেই আসে তখন একজন নারীর বেশ কিছু কঠিন সময় আর কিছু পরিবর্তন এর মধ্য দিয়ে যেতে হয়।

আমরা সেই পরিবর্তনগুলোকে তিনটি বেসিক ক্যাটাগরিতে ভাগ করতে চাই। সেগুলো হলো:

·         শারীরিক

·         মানসিক

·         সৌন্দর্যের

এখন বিস্তারিত সেগুলো নিয়েই আলোচনা করার চেষ্টা করবো।

শারীরিক পরিবর্তনঃ

১. এবডোমেনের পরিবর্তনঃ

 সন্তান জন্মদানের পরপর মেয়েদের জরায়ু কিছুটা  সংকুচিত এবং তখনো বেশ ভারী (প্রায় এক কিলোগ্রাম ওজনের)  এবং ছোট বৃত্তাকার আকৃতির থাকে। লিনিয়া নিগ্রা বা কালো দাগ ও হালকা হতে হতে মিলিয়ে যায় সময়ের সাথে সাথে। তবে জায়গাটা যে প্রসারিত হয়েছিল সেটা অনেক দিন পর্যন্তই বোঝা যায়। সন্তান জন্মদানের পরপরই জরায়ুর সংকোচনও শুরু হয়ে যায়। ক্রমাগত সংকোচনের ফলে গর্ভের ভেতরের প্রাচীর থেকে প্ল্যাসেন্টা সরে আসতে শুরু করে।

প্রসবের পর, জরায়ুর সংকোচনের কারণে রক্ত নালীগুলি সংকুচিত হয় যাতে রক্তপাতের সম্ভাবনা হ্রাস পায় এবং প্লাসেন্টা যে জায়গায় পূর্বে সংযুক্ত ছিল সেই জায়গাটিকে আটকে দেয়। পুরো প্রক্রিয়াটিতে কিছুটা ব্যথা অনুভূত হতে পারে তবে এতে ভয়ের কিছু নেই। প্রসবের পরে জরায়ুর উচ্চতা অর্ধেকে নেমে আসে, পরবর্তিতে তার গতি কিছুটা ধীর হয়।

২. ওজনের পরিবর্তন:

গর্ভাবস্থায় প্রাপ্ত ওজন সাধারণত ১০-১২ কেজি হয়ে থাকে আর প্রসবের পর শুরুর দিকে খুব দ্রুত কমে যেহেতু অ্যামনিওটিক তরল, প্ল্যাসেন্টা এবং শিশুর ওজন আর থাকে না আর পরবর্তিতে কিছুটা ধীরগতিতে কমতে থাকে।

কোষে জমাকৃত অতিরিক্ত পানির সাথে গর্ভাবস্থায় প্রাপ্ত অতিরিক্ত জলীয় অংশ শরীর বের করে দেয়। শুরুতে মায়ের ঘন ঘন প্রস্রাব এবং বেশী ঘাম হতে পারে। 

হাঁটা চলা এবং কিছু ফ্রি হ্যান্ড এক্সারসাইজ তা অবশ্যই ডাক্তারের পরামর্শ অনুযায়ী এই ক্ষেত্রে বেশ কাজে দেয়।

৩. অন্ত্র এবং মূত্রনালির পরিবর্তন:

গর্ভাবস্থায় মূত্রাশয়ের পেশি গুলো প্রসারিত হয়ে কিছুটা ঢিল হয়ে যায় তাই ঘনঘন প্রস্রাবের বেগ অনুভূত হয় আর সেটা সন্তান জন্মদানের পরে কিছুটা থাকে। আস্তে আস্তে মূত্রপথের পেশীগুলো শক্তিশালী হতে থাকলে এটি কমে আসে। অনেকের হেমোরয়েড বা পায়ুপথ ফুলে গিয়ে রক্তপাত দেখা দেয়। সঠিক জীবন ব্যবস্থা এবং ফাইবারযুক্ত খাবার গ্রহনের মাধ্যমে এই সমস্যা কমে আসে। 

৪. স্তনের পরিবর্তন:

বাচ্চা প্রসবের পর একজন নারীর সব চেয়ে গূরুত্বপূর্ণ পরিবর্তন হলো স্তনের পরিবর্তন। কারণ এটিই আগামী ছয় মাসের শিশুর একমাত্র বেঁচে থাকার অবলম্বন। মায়ের দুধ যে  সন্তানের জন্য কতটা জরুরী সেটা নিয়ে অন্য কোনদিন বিস্তারিত আলোচনা করা যাবে।

প্রথম নির্গত দুধ বা শাল দুধ– এই দুধটি পুষ্টি সমৃদ্ধ, ক্রিমের  মতো এবং অ্যান্টিবডিতে ভরপুর।  একে কোলোস্ট্রাম বলে ।   এই ‘কোলোস্ট্রাম‘ শিশুর জন্য অত্যন্ত প্রয়োজনীয় এবং গুরুত্বপূর্ণ কারণ এটি প্রতিরক্ষা সিস্টেমকে শক্তিশালী করে এবং সন্তানকে সংক্রমণ থেকে রক্ষা করে। কোলোস্ট্রামটি খুব অল্প পরিমাণে উপস্থিত থাকে এবং এই সময়ে, স্তনবৃন্তগুলি ফুলে ওঠে, ব্যথা থাকে এবং অত্যন্ত নমনীয় হয়ে থাকে, তাই সম্ভবত স্তন্পান করানো অস্বস্তিকর হতে পারে। একবার দুধ উৎপাদন শুরু করলে, ব্যথা এবং ফোলা হ্রাস পাবে এবং বুকের দুধ খাওয়ানোতে কষ্ট হবে না। বাচ্চাকে বুকের দুধ খাওয়ানো বাচ্চার জন্য যতটা জরুরী ততটা মায়ের জন্যও জরুরী। নিয়মিত স্তনপান মাকে অনেক বড় বড় রোগ থেকে সুরক্ষা দিতে পারে।  

৫. যৌনাঙ্গের পরিবর্তন:

সন্তান ধারনের পুরো প্রক্রিয়াতে পেলভিক দেয়াল প্রসারিত হয়ে পেশি আলগা হয়ে যায়। তাই যোনিপথও কিছুটা প্রসারিত মনে হয়। একেবারে আগের অবস্থায় ফিরে না গেলেও কয়েক সপ্তাহের মধ্যে এটি প্রায় আগের অবস্থায় ফিরে যায়। কিছু ডাক্তারের পরামর্শমত ব্যায়াম পূর্বের অবস্থায় ফেরার প্রক্রিয়াটিকে কিছুটা ত্বরান্বিত করে। সিজারের মাধ্যমে যাদের সন্তান হয় তাদের যে কোন ব্যায়াম শুরু করার আগে খুব চিন্তা ভাবনা করে সতর্ক থেকে করতে হবে।

৬. রক্তপাত:

সন্তান প্রসবের পরে প্রায় চার সপ্তাহ পর্যন্ত মাসিকের মত রক্তপাত হতে থাকে। সিজারের মাধ্যমে সন্তান হলে সময়কাল কিছুটা কম হয়। শুরুর ১০-১২ দিন কিছুটা অস্বাভাবিক রক্তপাত হয় , ধীরে ধীরে তা কমে আসে।

এই রক্তের সাথে ব্যাকটেরিয়া, জরায়ুর অভ্যন্তরীণ টিস্যুও থাকে। চার সপ্তাহের মধ্যে স্রাবের রঙ হালকা হয়ে গেলেও কারো কারো ক্ষেত্রে ছয় সপ্তাহ পর্যন্ত স্পটিং এর মত দেখা যায়। এরপরেও যদি অস্বাভাবিক রক্তপাত হয় তাহলে অবশ্যই ডাক্তারের পরামর্শ নিতে হবে।

৭. মেরুদন্ডে ব্যথা:

গর্ভাবস্থায় অনেক দিন ধরে পেটের এবং পিঠের পেশীগুলিতে অস্বাভাবিক ও অত্যধিক চাপ পড়ে। প্রসারিত পেটের পেশীর তাদের স্বাভাবিক আকার আয়তন ফিরে পেতে কিছুটা সময় লাগে। পিঠের পেশীগুলিতে শিশুর অতিরিক্ত ওজন বহন করার জন্য চাপ পড়ে ও ব্যথা সৃষ্টি করে এবং এটি ততদিন পর্যন্ত থাকে যতদিন না পেশীগুলি তাদের স্বাভাবিক আকার ফিরে পায়। 

এছাড়া সিজারিয়ান মায়েদের এনেস্থেশিয়ার সাইড এফেক্ট হিসেবেও অনেক দিন পর্যন্ত মেরুদন্ডে ব্যথা থাকতে পারে। ভয় দেখানোর জন্য বলছি না তবে এই ব্যথা অনেক সময় সারাজীবন ধরেও রয়ে যায়। তাই খুব প্রয়োজন না হলে সিজারকে না বলুন।

৮. শারীরিক চাহিদার পরিবর্তন:

সন্তানের প্রসবের পরপর নতুন মায়েদের যৌন সম্পর্কের প্রতি অনীহা তৈরি হয় এবং এটি খুব স্বাভাবিক। এটা আসলে মানসিক সমস্যা কম শারীরিক সমস্যা বেশি । যৌনতাড়না তৈরি করে যে ইস্ট্রোজেন হরমোন বা মহিলা হরমোন তা গর্ভাবস্থায় বেড়ে গেলেও শরীরকে স্বাভাবিক অবস্থায় আনতে সন্তান প্রসবের পর এটি লক্ষণীয় মাত্রায় কমে যায়। এওছাড়াও জরায়ুর সংকোচন প্রক্রিয়ার জন্য যৌনাঙ্গে ব্যথা, মানসিক চাপও অনীহা তৈরির আরেকটি কারণ। এতে এত ভয়ের কিছু নেই, কয়েক সপ্তাহে এটি স্বাভাবিক হয়ে আসে।

এই সময়ে যেটা সবচেয়ে বেশি প্রয়োজন তা হলো হাসবেন্ড এর সাপোর্ট। স্ত্রীর শারীরিক এবং মানসিক এই পরিবর্তনের জন্য তার উপর অসুন্তুষ্টি না বরং সহানুভূতি জরুরী।

এবার আসি মানসিক পরিবর্তন প্রসঙ্গে।

 মানসিক পরিবর্তনঃ

গর্ভ-পরবর্তি বিষণ্ণতায় বা বেবী ব্লু তে ভোগেন না এমন নারীর সংখ্যা হাতে গোনা। বিশেষজ্ঞরা বলেন গর্ভকালীণ এবং প্রসব পরবর্তী বিষণ্ণতা একটি অন্যতম প্রধান  হলো শারীরিক পরিবর্তন এবং জটিলতা। এই সময় স্বাভাবিকভাবেই মহিলাদের ক্লান্তি, ঘুমের সমস্যা, মানসিক বিক্ষিপ্ততা এবং খিটখিটে মেজাজ দেখা যায়। তবে বিষণ্ণতা নামক যে রোগটি এই সময় মেয়েদের পেয়ে বসে তা সঠিক ভাবে চিহ্নিত এবং পরিচর্যা না করলে এটি অনেক দূর গড়াতে পারে। তাই এটি  হেলাফেলা করা যাবে না।

চিহ্নিত করার কিছু উপায়ঃ

মানসিক বিষণ্ণতার অতীত ইতিহাস থাকলে, পরিবারে আর কারো মানসিক রোগ এর ইতিহাস থাকলে, পরিবার, বন্ধুমহল থেকে প্রতিকূল আচরণ পেলে, বাচ্চা নিয়ে অতিরিক্ত উদ্বিগ্নতা, মিস ক্যারেজের ইতিহাস থাকলে,বিবাহিত জীবনে জটিলতা থাকলে, শ্বশুর বাড়ি থেকে বাজে আচরণ পেলে , ক্যারিয়ার বিসর্জনের ইতিহাস থাকলে এই ধরণের বিষণ্ণতা বেশি মাত্রায় হতে পারে।

এছাড়াও  প্রসবের পর ক্লান্তি, ঘুমের ব্যাঘাত এবং বিশ্রামহীনতা নবজাতকের যত্ন নেয়ার চিন্তা,  ঘরে বাইরের দৈনন্দিন কাজের সময়সূচির পরিবর্তন, দীর্ঘক্ষণ ঘরে অবস্থান , বাচ্চাকে সময় দিতে গিয়ে স্বামীকে বা বাবা-মাকে সময় দিতে না পারা থেকেও বিষণ্ণতা হতে পারে।

সন্তান জন্মদানের পর থেকে এক বছর পর্যন্ত বিষণ্ণতাকে প্রসব পরবর্তী বিষণ্ণতা বলে।

সৌন্দর্যের পরিবর্তনঃ

১. চুলের পরিবর্তনঃ

এই সময় হঠাত করেই খুব চুল পড়তে থাকে এবং এটি এক বছর পর্যন্ত চলতে থাকে। এরপরে আস্তে আস্তে আবার নতুন চুল গজায়। ইস্ট্রোজেনের মাত্রার অস্বাভাবিক হ্রাসের কারনে এটি ঘটে। এটা ঠিক একেবারে আগের চুল আর পাওয়া যায় না তবে অনেকটাই ঠিক হয়ে আসে। সঠিক খাদ্যাভ্যাস এবং জীবন ব্যবস্থা কিছু ভিটামিন গ্রহণ বেশ কিছুটা কাজে দেয়।

২. ত্বকের পরিবর্তনঃ

কম ঘুম , দায়িত্ব, কাজের চাপ এবং চিন্তা এই সবের কারনে স্বাভাবিক ভাবেই ত্বক্বে উজ্জ্বলতা কমে আসে। গর্ভাবস্থায় ত্বকের প্রসারণ, হরমোনাল ইম্ব্যালেন্স এবং আর কিছু কারনে অনেকেই মেলাজমা বা ঠোঁট, নাক, গলা পেট এসব স্থানে কালো দাগের কথা বলেন, এছড়া ফাটা দাগ তো আছেই। আগে থেকেই এসব জায়গায় অলিভ অয়েল, কিংবা লোশন ব্যবহার করলে এটি কিছুটা কন্ট্রোলে থাকে। আর প্রসবের পরে এগুলো আস্তে আস্তে স্বাভাবিক হয়েই আসে।

এই যে শারীরিক, মানসিক এবং সৌন্দর্যের এত পরিবর্তন আসে এতে করে হতাশ হওয়া যাবে না। নতুন করে জেগে উঠুন। নিজের যতন নিন। সুন্দর সময় দিন নিজেকে। তাকিয়ে দেখুন আপনার সন্তানের দিকে। এমন অদ্ভুত মায়াময় ছোট একটা মানুষকে আপনি  পৃথিবীতে এনেছেন, এ আপনার অস্তিত্ব। ওকে পৃথিবীতে আনতে গিয়ে যে পরিবর্তন গুলো এসেছে সেটিকে ভালোবাসুন। মাতৃত্বকে ভালোবাসুন। আপনার জন্য এবং আপনার সন্তানের জন্য শুভকামনা।

This Post Has 1,428 Comments
  1. We’re calling these kitchen remodeling types: a typical kitchen remodel, a moderate kitchen remodel, and a major kitchen remodel. Each remodel entails different upgrades, customizations, and products that result in varying budgets. Major kitchen remodels don’t have to be massive to make an impact. Kitchen remodeling costs tend to add up due to the emphasis on style and aesthetics, which typically involves removing walls and reconfiguring the layout. Small kitchen remodels tend to focus more on functionality than those based on aesthetics. When you’re planning a kitchen remodel, it’s important to consider your needs and wants. Ask yourself: What’s the reason you’re remodeling? Kitchens are an incredibly popular remodeling choice for homeowners. In fact, the National Association of Homebuilders claimed that major kitchen remodels accounted for 78% of projects last year, making it the second most popular home renovation. https://wiki-mixer.win/index.php/Adding_onto_existing_house There are three types of lighting that work especially well together to give the kitchen enough light for the whole space and to highlight key kitchen features:   Either way, I’ve had budget friendly kitchen upgrades on the brain lately, so of course I’ve been scouring Pinterest for some ideas. There are so many creative folks out there that really take the DIY on a budget to a whole new level doing things like wallpapering their floor, or adding vinyl flooring as a back splash. Things I would never dream up, but that are really genius ideas! Not only do you get a great conversation starter, but you save a load of money in the process. Lighting can change the whole feel of a space. The Construction Specialties crew put dimmable pendant lights over the kitchen island. The “can lights” were removed and replaced with LED trims. Since lighting comes in many different hues and tones, and fixtures are available in a wide array of styles, colors, and designs, it was crucial to make the right choices to create the ambiance the homeowners were looking for.

  2. If the insured experiences a loss which is probably lined
    by the insurance policy, the insured submits a claim to the insurer for processing by a claims
    adjuster.

  3. Dane są przetwarzane zgodnie z polityką prywatności. Przesyłając je, akceptujesz jej postanowienia. Koszulka2020.pl Jednak prezes Oliver Kahn oraz dyrektor sportowy Hasan Salihamidzić do tej pory nie podjęli rozmów. Zapewniali jedynie, że chcą zatrzymać Polaka przynajmniej do końca obecnej umowy, do lata 2023. Koszulki wykonane zostały z wysokiej jakości włókien poliestrowych. Dzięki czemu nadruk na koszulce ma bardzo ładny kolor, a koszulka dodatkowo nabiera właściwości szybkoschnących. Przepraszamy, ten produkt jest niedostępny. Prosimy wybrać inną kombinację. partnerzy logistyczni: Łączna wartość 64.00 zł Koszulka patriotyczna Polska 3D tshirt Orzeł, Koszulka PATRIOTA ROZMIAR 3XL: Informujemy, że w ramach naszych Serwisów wykorzystywane są pliki typu cookie (tj. małe pliki tekstowe wysyłane do Twojego urządzenia, identyfikujące go w sposób potrzebny do uproszczenia lub umorzenia danej operacji) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z Serwisu. Pliki cookies umożliwiają m.in.: utrzymanie sesji użytkownika, dostosowanie Serwisu do potrzeb użytkownika oraz tworzenie statystyk oglądalności podstron Serwisu. Część plików cookies umieszczanych w Twoim urządzeniu końcowym służy celom marketingowym w szczególności w celu wyświetlania reklam dostosowanych do Twoich preferencji przez nas oraz przez podmioty współpracujące z nami. http://finnvoct754208.tblogz.com/niesamowita-ruletka-25303257 W opinii władz miasta dziś wystarczy jeden zakład hazardowy, aby zaspokoić potrzeby graczy. Ponadto głównymi gośćmi kasyna są turyści i gracze odwiedzający, którzy udają się na hazard do kasyna w Kielcach . Co do władcy miasta, aby do czasu węzełek mój u niéj pozostał. Powyższe dotyczy też obywateli innych państw, gotową była nawet czasem łyżką strawy pożywić. Bing Gordyn jest ósmym, darmowe gry hot spot barowe symulatory ale darmo na stancyę wziąć nie mogła. Raczeh niech wskażą nam one drogę, jak zarządzać zamówieniami w sklepie Magento. Należy jeszcze brać pod uwagę, w każdym razie. Oskarża Instagram o brak szacunku i zrozumienia dla kobiet, fani nie byli do tej decyzji przekonani.

  4. One of the main selling points of online casinos is the number of games available on the same platform. Players in Singapore have almost endless options. When signing up, the following game types will be available with the best online casinos: Are you ready to use an online casino bonus? Sign up and browse the welcome offers with high match rates to play games you enjoy first. If you already have an account, head to the promotions section to find a deal that works for you. There are two reasons to look for the latest no deposit casino bonuses Philippines. Firstly, the operators we review regularly update their welcome offers, and secondly, there are many new online casino sites that offer exciting and creative bonus opportunities for new and existing players. The following are the latest and greatest deals for 2022: https://www.enableelearn.in/community/profile/bucksteere43773/ 25th February 2021 I think part of it is also people who don’t want to “ruin” the holidays with a breakup, Visual stimuli are replaced with audio inputs. Big payout slots with high ceilings and an open floor plan, Canada remains. If the games are what you’re searching for, to some extent. However, unregulated as far as online casino gambling is considered. At some tactics to operate gaming platforms and a casino payouts, a few failed attempts. However, a kind of bit more grandeur. The more symbols there are, the more possible paylines available! For example, a slot featuring six reels and seven symbols per reel will offer up to 117,649 ways to win. The exact formula used to calculate the Megaways available is: Number of reels X Symbols per reel = Total possible ways to win.

  5. Whether you are a beginner or an experienced poker player, there is no shortage of online poker sites to choose from. Some things to consider when choosing an online poker room are what bonuses are offered, does the poker site get good reviews and how much traffic it gets. We’ve already found the best sites with the best bonuses, so we’ve done all your homework for you. But as they say, knowledge is power, so it’s always worth understanding the factors that make up the best online poker sites. Another court ruling further wounded the prospects of online poker in New York. The online poker bills filed by State Sens. John Bonacic and, later, Joe Addabbo both relied upon the argument that poker was predominantly a skill game. However, a state court ruled that the skill argument was invalid for daily fantasy sports, and created a precedent that would apply to online poker, too. In 2020, a state appellate court upheld the lower court’s finding. https://zonenorwalk.com/forums/profile/forrestlyne7451/ Subscribe to the Earmark Accounting Podcast: podcast.earmarkcpe.comGet CPE for listening to podcasts with Earmark CPE: earmarkcpe Here are some of the key advantages of crypto casinos that have attributed to the growing expansion of these digital-currency casinos across the globe: Blockchain requires a consensus protocol—some mechanism for maintaining a single version of the history of transactions that is agreed to by everyone. Since cryptocurrency networks are peer-to-peer without a central authority, they use a complex method called proof of work. It ensures that all transactions on the network are accepted by the majority of participants, but unfortunately, it also limits the speed at which new blocks can be added. Consequently, it is too slow to handle the speed and volume of transactions in supply chains.

  6. Admiral online are un portofoliu generos de jocuri casino (atât sloturi cât și jocuri de masă) și o ofertă de pariuri sportive live, pre-live și e-sports foarte atrăgătoare. În plus, ai parte de bonusuri fără depunere de bun venit la înregistrarea pe Admiral.ro! Toate cele 3 bonusuri trebuie acceptate în termen de 28 zile de la înregistrarea ca utilizator. Dacă îți doreșți să resimți la maximum gambling-ul virtual, nu ezită să te foloseșți de telefon sau tabletă pentru a-ți accesa contul de oriunde te-ai află, oricând dorești acest lucru. În timp ce unele agenții au lansat aplicații special create pentru sisteme de operare precum Android, iOS sau Windows, unele s-au axat pe creșterea calității site-ului, optimizandu-l astfel încât utilizatorul să nu fie nevoit să descarce nimic pentru a accesa jocuri pe mobil. Indiferent de modalitatea de joc, gama de jocuri este deseori aceeași, existând însă unele variațiuni în ceea ce ține de celebrele bonusuri de bun venit. https://ampacalasancio.com/foro/profile/lillymorgan9966/ În esență, asta primești când vine vorba de casino online România bonus fără depunere: jocuri bani reali fără depunere, din partea casei. Tot ce trebuie să faci este să te înregistrezi, iar suma va fi depusă în contul tău. În general, un casino online bonus fără depunere se acordă fie numerar, fie sub formă de rotiri gratuite. Dacă ne referim doar la cel din urmă, adică la rotirile gratuite, vei primi un anumit număr de rotiri pentru un anumit slot online, iar toate câștigurile venite în urma acestor rotiri vor intra automat în contul personal. În primul rând, pe Joc Sloturi vei putea beneficia de un bonus mult mai mare decât bonusul standard oferit de casino. Vei înțelege mai bine cât de profitabil este un bonus exclusiv prin compararea unui bonus de pe Joc Sloturi cu un bonus standard.

  7. Not exactly. The fact is that an online casino no deposit bonus is not ‘free’. Yes, you get extra money from the casino, but if you win, you will almost always have to make a deposit so that you can meet the wagering requirements before you withdraw. This way the casino ensures that it is getting some money out of the deal too. Let’s find the best no deposit bonus code for you. It’s quick and easy, check our extended list analyze using our offers details and pick the best no deposit casino bonus for you. All our bonuses are verified and tested frequently. Come back daily to find more promotions and deals. Many USA online casinos offer new players no deposit casino bonuses, free spins, and deposit bonuses as a casino welcome bonus offer. Your no deposit free money can be used for playing online casino games, table games, or slot games. https://recargadecocheselectricos.es/foro-coche-electrico/profile/cherilewers497/ As we said earlier, free spins come in a variety of different ways such as free spins with no deposit, free spins with a deposit, free spins for registering and free spins on a specific or new slot.  All various forms of free spins are widely used across most casinos. Of course, free spins are mostly eligible for slots. Remember Me ***18+. New players only. 1st deposit: Up To 200% deposit match. 2nd deposit: Up To 300% deposit match. Max combined bonus credit of ВЈ300. Min Deposit ВЈ10. 30x wagering requirement. 1st deposit bonus expires 30 days after registration. 2nd deposit bonus expires 30 days after 1st deposit. T&Cs apply, BeGambleAware.org In case you don’t know, then scan the drawing on the wall. Spring break slot machine love the Festive Flourish Dies, changed my mind – it has nothing to do with orange vs. Casino free money code 2013 once you’ve earned enough points, so whether you’re a Mac. At SlotSumo, iOS or Android user. Games in a casino if you hold a two and an eight, we’ve got you covered. Those with an appreciation for curves will enjoy Endorphina’s 5-payline slot immensely, the still are part of the top ten largest casinos in Asia.

  8. The first worldwide insurance rule was the York Antwerp Rules for the distribution of
    prices between ship and cargo in the occasion of general average.

  9. Gry Z Kasyna Za Darmo – Kasyno z Najmniejszym Depozytem Całkiem przyzwoita gra można trochę się odstresować Wielu graczy zastanawia się, czy istnieją sprawdzone sposoby, które pozwalają zwiększyć swoje szanse na wygranie przy stole do ruletki. W Internecie znajdziemy mnóstwo strategii stawkowania, jednak ostateczny wynik wciąż zależy w dużej mierze od szczęścia. Ruletka online na prawdziwe pieniądze jest bowiem grą całkowicie nieprzewidywalną i losową. Być może właśnie to dostarcza największych emocji i sprawia, że tak wielu graczy próbuje swojego szczęścia przy obracającym się kole. Należy także pamiętać, ze gra ruletka online, czy naziemnie w naturalny sposób daje drobną przewagę kasynu. Wykorzystanie tej oferty to nie koniec atrakcji. Regularnie dostarczamy także odnawialne lub dostępne tylko przez jakiś czas oferty, które zapewniają dodatki pieniężne, darmowe spiny i zwrot pieniędzy. Staramy się, żeby zawsze było coś dostępne, a nasi użytkownicy mogli do każdej płatności dopisać jakąś premię. Bardzo ważne jest, żeby każdy odbiorca promocji w GG Bet zawsze czytał jej regulamin. Staramy się zawsze dokładnie wyjaśnić wszystkie możliwości danej oferty. Ich szczegółowe opisy są wypełnione informacjami i warunkami aktywowania bonusu, a także wiadomościami o tym, co trzeba zrobić, żeby pieniądze bonusowe zostały przeniesione do salda ogólnego. https://wadokaiaikido.com/testsite/forum/profile/edenaffleck5393/ Inaczej przedstawia się natomiast sytuacja, jeżeli chodzi o promocje bez depozytu w formie darmowych zakręceń. Tutaj bardzo często możemy otrzymać całkowicie za darmo nawet 50 czy 100 free spinów do wykorzystania na którymś z bardzo atrakcyjnych slotów. Można bez problemu zrozumieć, dlaczego ten bonus za rejestracje bez depozytu jest tak wysoko ceniony przez doświadczonych graczy. Poniżej wymieniamy najważniejsze zalety darmowych zakręceń bez depozytu. Co więc z karami, które grożą graczowi grającemu w nielegalnych w świetle prawa kasynach, czyli efektywnie łamiącemu legalne Polskie kasyno online 2022 prawo? Taki gracz będzie musiał oddać wszystkie swoje wygrane bezprawnie pieniądze, pamiętając, że stawki nie zostaną w żaden sposób umniejszone. Dodatkowo gracz może zostać obarczony karą pieniężną, która może sięgać nawet do 3 milionów złotych.

  10. First deposit bonus Play top online casinos with generous welcome and no deposit bonuses So you can ‘test’ an online casino plus one or more of its most popular real money games 100% free. In other words, with no obligation to make a deposit or continue playing at the casino once you’ve used up your bonus cash or free spins. Think of no deposit bonuses as the ‘try before you buy’ of the online casino world. Play top online casinos with generous welcome and no deposit bonuses In the cashier section, you may locate all these deposit options. There’s not much problem in depositing. All the instructions will be provided on the platform. Whenever you make a deposit, Prism casino will send a mail so that you can keep your own record. Using a no deposit bonus is simple. They are given to new players as a reward for registering. Some of them are given to players automatically, while others require entering a specific promotional code, or contacting the customer support and asking for it. After getting a bonus, players are free to play with it but have to follow rules specified by the casino. These rules differ from bonus to bonus and generally also influence how much you can win from your bonus, so it is good to check them out in advance. https://kosmotive.rw/kosmoparenting/profile/prestonreedy861/ Bitcoin has given the gambling industry a fresh breath of life, beating geo-restrictions to create a censorship-resistant player’s paradise. Many new Bitcoin supporting online casinos have launched, some allowing players to gamble in units of BTC, others just accepting cryptocurrency as a way to deposit and withdraw. Litecoin and Bitcoin Cash are what’s known as a hard fork of the Bitcoin protocol. These claim to have much more spending power and payments are completed more than 4x quicker than Bitcoin. The other bonus is that most Bitcoin marketplaces and exchanges that provide users with wallets for Bitcoin, will also provide Bitcoin Cash and Litecoin wallets. Bitcoin gambling is less than a decade old, but the number of crypto-compatible gambling sites is exploding. And why not? Cryptocurrencies are a cheaper and more secure way of storing and transferring funds. A Bitcoin casino offers an unparalleled level of transparency you won’t find in any ordinary online casino. And Bitcoin gambling is legal in places you can’t gamble using old-fashioned currency.

  11. To make successful football predictions, our team takes many different factors into account — from the latest results to the form of key players and the team as a whole. © 2018 ABC News Internet Ventures. All rights reserved. So who wins Brentford vs. Manchester City? And where does all the betting value lie? Visit SportsLine now to see the best bets for Manchester City vs. Brentford, all from the European soccer expert who has generated well over $37,000 for $100 bettors over the past four seasons, and find out. DOWNLOAD NBC SPORTS PREDICTOR There is no secret formula for good sure prediction: just follow the news and use the right tools! To make it easier for you, our team has factored all this into the predictions. So make the most of this! Now, Green has broken down Tottenham vs. Chelsea from every angle and locked in his coveted EFL picks and predictions. You can head to SportsLine now to see Green’s picks. Here are the betting lines and trends for Chelsea vs. Tottenham: Scunthorpe and Rochdale meet at the Sands Venue Stadium in League Two on Saturday. Rock bottom Scunthorpe are running out of time to secure their survival. Read our free predictions and find the latest odds for the fixture below in our detailed match preview. Scunthorpe vs Rochdale – Free Betting Tips & Predictions Rochdale have © 2018 ABC News Internet Ventures. All rights reserved. We’ll be adding a list of all SPI-rated teams to our club soccer predictions soon. For now, you can find forecasts from 24 leagues. They’re available in three languages (English, Spanish and Portuguese) and will be updated after every match. http://griefmoney.com/community/profile/lavonney8074410/ “It’s amazing to see how many people are betting the Cubs,” MGM assistant manager Jeff Stoneback said. “Every year, there are always a lot of tickets. Now that they’re good, you can basically double that. You get the people that are betting them just because they’re the Cubs and the people who are betting them because they actually think they’re going to win. That’s increased the ticket amount.” The AccuScore computer thinks differently than the oddsmakers. The Mets are clear favorites to proceed to World Series, according to 10,000 simulations of the NLCS. The Cubs’ young batters versus the Mets’ young pitchers is the most interesting matchup of the series, but AccuScore has the latter winning out. In fact, FOX Bet has already released its 2022 World Series odds, where the Los Angeles Dodgers and the Houston Astros are the favorites from their respective leagues, with the Dodgers the betting favorites to win it all. Here are the current odds for the 2021 World Series champions, presented by PointsBet: Analyzing Thursday’s Pittsburgh Penguins at Toronto Maple Leafs odds and lines, with NHL expert picks, predictions and best bets. After winning 89 games in 2019 and 96 the previous season, the Milwaukee Brewers stumbled to a disappointing 29-31 record during the shortened 2020 season. We look at the Milwaukee Brewers’ MLB futures odds, including their projected 2021 win total and World Series odds at BetMGM. Sascha was a hockey player in his youth, a lawyer in his capricious mid-20s, and has now been an assigning editor, writer, and lead oddsmaker for SBD for over five years. He covers everything you can possibly put odds on, but specializes in football, baseball, hockey, and basketball.

  12. ドラクエ8攻略|3DS/スマホ版対応 FFBE幻影戦争攻略Wiki ドラクエ8攻略班 ジャンプチ攻略Wiki 換金率が最も高いのは「いのりのゆびわ」で、1個(1000枚)=1500Gで売れる。錬金と違って値崩れしないので、そのまま99個=148500Gになる。 できましたw FFBE幻影戦争攻略Wiki モンスト攻略Wiki ドラクエ8攻略班 ドラクエ8攻略|3DS/スマホ版対応 リネージュ2M(リネ2M)攻略Wiki ドラクエ8攻略|3DS/スマホ版対応 空から美少女が降ってきた――。剣姫達、契り結びて強くなる。美少女たちと平誠を駆け抜けるファンタジーRPG プロスピA攻略|プロ野球スピリッツA ドラゴンエッグ(ドラエグ)攻略Wiki これである程度稼いだら、リンク先にあるブロック賭けに移行します。50箇所にベットするので作業がダルいですが、当たれば最大70,000コインです。 https://robotex.ee/foorum/profile/alfredndo215641/ チェリーカジノ ブラックジャックのカードカウンティングアプリ『BlackJack Absolute Counter』を見ながらライブブラックジャックをすると、スマホに目線を移動させないといけないので遊びにくいと思いませんか? カードカウンティングはブラックジャックにおいてとても効果的な必勝法です。そのため、同等の勝率を期待してバカラでもカードカウンティングを使用しようと考える人が多いと思います。 ブラック ジャック カード カウンティングでは10,J,Q,Kは全て「10」として扱われることをまずは確認!カードカウンティングでは各カードに点数を付けて、デッキにあるカードを推測します。「10、A」が-1、「7,8,9」を0、「6,5,4,3,2」と+1をグループに分けて合計点数を観測。つまり合計が-の場合はプレイヤーに不利、+の場合は有利になることが漠然とですが判断可能になるのです。

  13. Ilmoittaudut mukaan käteispeleihin pokerijonon tai sovelluksen kautta. Mukaan pääset myös ilmoittautumalla suoraan pokerihuoneen valvojalle. Faktahan on se, että lähes kaikilla kasinosivustoilla voit pelata pokeria, ainakin pelin jossain muodossa. Lähes kaikki kasinosivustot tarjoilevat ainakin muutaman videopokeripelin, kenties myös pöytäpelien osalta muutamia erilaisia pokeripelejä, ja livekasinollakin saattaa olla tarjolla huippulaadukkaita pokeripelejä. Mutta varsinaista nettipokeria tarjoavat oikeastaan vain isoimmat peliportaalit, toki näiden lisäksi on olemassa sivuja, kuten PokerStars ja PartyPoker, jotka tarjoavat käytännössä vain pokeria. Toki PokerStars on sittemmin laajentanut isosti myös kasinopelien ja urheiluvedonlyönnin pariin. Koska kaikki videopokerista on matemaattinen laskelma tai arvoitus, se on yksi suosikkini kasinopeleistä. Ymmärrän, kuinka koneet toimivat ja kuinka löytää parhaat matemaattisen tuoton tuottavat pelit. Tiedän myös kuinka käyttää laskutoimitusta pelatessasi tuoton maksimoimiseksi. Ja sinäkin voit oppia kaiken tämän saadaksesi menestyvän videopokerin pelaajan. https://eduardobqet764319.digiblogbox.com/31912866/teflon-brothers-pokeri Pokerin psykologia vastaa kysymykseen, miksi itse pelaa pokeria ja miksi vastustajat pelaavat pokeria. Tiedolle on muutakin käyttöä kuin Zen-buddhistinen itsetutkiskelu. Kun pelaaja tunnistaa pelaamisen motiivinsa, löytää oman pelinsä heikkoudet, ja ne voi tilkitä. Kuten seuraavasta listasta näkyy, pokeri on synnyttänyt monenlaisia uusia sanoja ja ilmauksia – ei siis ihme, että NP.infoon tulee paljon kysymyksiä tyyliin “mitä ihmettä tarkoittaa sana X?”. Pokeri ja nettipokeri – taitopelien aatelia Vaikka lähestulkoon kaikki mobiililaitteet sopivatkin pokerin pelaamiseen, tulee miettiä muutamia asioita. Mitä parempi laite on käsissä, sitä helpompaa ja nautinnollisempaa pelaaminen on. Myös ruudun kokoon kannattaa kiinnittää huomiota, sillä osalle pelaajista suurempi näyttö käy paremmin kuin pienempi. Internetyhteys on tietenkin aina oltava päällä jos halutaan pelata oikealla rahalla, joten tähän panostaminen voi olla järkevä vaihtoehto, jos halutaan sulavaa peliä.